GUIA DIDÀCTICA


El present projecte s'adreça als alumnes de Cicle Superior d’Educació Primària. Es treballen conjuntament continguts de les àrees de Llengua i de Coneixement del Medi. La seqüència didàctica que serveix de fil conductor la podeu consultar en aquest enllaç.

Per fer possible la realització del Projecte que us presentem, hem partit de dues premisses:

1.-L’aprenentatge com un procés de socialització imbricat amb el propi procés de construcció personal..

2.- Els projectes com una forma significativa d’organitzar el treball.

L’objectiu que volem que assoleixin els nostres nens/es és la participació en una comunitat de pràctica, que impliqui l’actuació de tota la persona i no només l’activitat del seu cervell. Mitjançant aquesta participació adrecem també el projecte a la millora de les habilitats comunicatives (orals i escrites), alhora que es treballa la temporalitat en la pròpia biografia i en la de diferents persones/personatges. El treball sistemàtic de la llengua comporta, en aquests cas,que l’alumne/a recorri un procés que li permeti millorar:

  • La coherència textual (ordre de les idees en el text, cronologia dels esdeveniments...) 
  • La cohesió textual (concordança de nombre i gènere, temps verbals, ús de pronoms i articles) 
  • Aspectes més formals, com ara augment del lèxic, ortografia, etc. 

D’altra banda les produccions sonores també seran objecte d’observació, millora i avaluació. L’enregistrament d’arxius d’àudio, la creació d’un espai per poder-los penjar a la web i el fet que els/les nenes i nens gravin, sentin i corregeixen les seves produccions sonores, permet que les seves veus també formin part de la feina diària i del procés d’avaluació i autoavaluació. Citem la Cristina Escobar parlant sobre aquest tema.

Altres aspectes, que no corresponen específicament a l’àrea de llengua i que també formen part :

  • Discriminació de fets objectius i opinions. 
  • Situació temporal i espacial de dades i dates. 
  • Investigació de la pròpia història personal. 
  • Creació de personatges. 



OBJECTIUS DIDÀCTICS

  • Participar en una comunitat de pràctica educativa. 
  • Identificar la funció que tenen en una situació oral els elements no lingüístics: gest, mirada, postura corporal, silencis, entonació, volum, ritme, velocitat i pausa. 
  • Transformar un mateix missatge d’acord amb diferents situacions comunicatives, adonant-se de les diferències que hi ha entre el text oral i el text escrit. 
  • Utilitzar diferents mitjans audiovisuals per a la producció d’activitats d’expressió oral i comunicatives en general i per la recerca d’informació. 
  • Distingir i utilitzar les marques de temps per facilitar l'ordre i la comprensió de la informació. 
  • Reconèixer l’estructura interna de la narració i el diàleg i ser capaç de redactar-ne. 
  • Observar i comprovar la relació de concordança dins la frase: determinant/nom/adjectiu, nom/verb, pronom personal/verb. 
  • Identificar trets de la pròpia personalitat així com dades i dates de la pròpia història personal i expressar-les correctament. 

CONTINGUTS


ProcedimentsConceptesActituds
  • Producció oral de models i estructures de tipologia diversa.
  • Ús, oral i escrit , de models i estructures diversos.
  • Entonació de la frase segons la intenció.
  • Identificació de nocions temporals de simultaneïtat, successió, durada,continuïtat i canvi, i de relacions causa-efecte.
  • Selecció de fonts d'informació i utilització d'eines apropiades de processament de dades.
  • Ús de tècniques, instruments,aparells i documents per obtenir informació, i utilització dels instruments i recursos de les TIC per processar-la i representar-la.









  • Diferències entre text oral i text escrit.
  • El text escrit com a mitjà de comunicació i font d'informació.
  • Normes ortogràfiques bàsiques.
  • Concordança.
  • Puntuació.
  • Les marques de temps.
  • Elements no lingüístics.
  • Dades d'identificació personal en relació a si mateix i als espais on es desenvolupa la vida quotidiana.










  • Interès per l'observació i experimentació en el funcionament del llenguatge.
  • Respecte al torn de paraules a les intervencions i idees de les altres persones.
  • Interès per participar en les activitats grupals i individuals.
  • Valoració de si mateix i d'un estil de vida personal.
  • Acceptació de normes de treball col·lectiu.